سفارش تبلیغ
صبا ویژن


هیئت هفتگی سه شنبه شب ها پیش کش به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) 


تعجیل در فرج مولانا صاحب الزمان(عجل الله)صلوات


ا للهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

 


 چرا نام قائم که گفته می شود برای این نام از جا برمی خیزند؟ علتش چیست ؟


وجود دو روایت، دلیل چنین کاری است که یکی، قول امام و دیگری، فعل امام است.

امام صادق(ع) فرموده است: پس بایستید و از خدا تعجیل فرج را طلب کنید»(منتخب الاثر، ص641).
درباره امام رضا(ع) نقل شده است:«وضع الرضا یده علی رأسه و تواضع قائماً و دعی له بالفرج»؛ امام رضا(ع) دستش را بر روی سرش قرار داد و متواضعانه ایستاد و برای فرج او دعا کرد»(منتخب الاثر، ص640).
از این دو روایت، معلوم می‌شود هنگام برده شدن نام امام زمان(ع) باید برخاست و برای حضرت دعا کرد. البته در روایت اول برخاستن را ویژه زمانی می‌داند که لقب قائم ذکر شود و فقط بلند شدن و دعا کردن را می‌رساند. اما روایت دوم، لقب خاص را نمی‌رساند، بلکه هرگاه یادی از امام شود، باید برخاست و دعا کرد و نیز علاوه بر این در روایت دوم دست روی سر نهادن نیز بیان شده است.
امام صادق(ع) سبب این کار را فرموده است: «زیرا غیبت ایشان طولانی است و چون رأفت امام به کسانی که دوستش دارند، زیاد است، هرکس او را به این لقب ـ که اشاره به دولت ایشان دارد و حسرت بر غربت ایشان را می‌رساند ـ یاد کند، امام به او نظر می‌کند و از جمله چیز‌هایی که نشان تعظیم است، برخاستن بنده هنگام نگاه کردن مولا به او است.(منتخب الاثر، ص641).
از این روایت معلوم می‌شود، برخاستن، نشان تعظیم و احترام و بزرگ شمردن امام است و در مورد روایت دوم نیز هر چند کلام امام نیست، اما برداشت راوی ـ به عنوان کسی که حاضر در مجلس است ـ همین تواضع است. راوی می‌گوید: «وتواضع قائماً» یعنی برای تواضع، امام به پا خاست. پس برای بزرگ شمردن امام و کوچک انگاشتن خود، چنین عملی انجام می‌شود.

همچنین برخاستن به هنگام شنیدن نام امام مهدی علیه السلام می تواند به معنای اعلام آمادگی برای یاری و نصرت آن حضرت و همچنین اعلام درک حضور و شهود آن حضرت نیز باشد.

 

اما اینکه واجبه یا مستحب... من از یک کارشناس  پرسیدم،ایشون گفتن:
واجب عقلی میتونه باشه،یعنی عقل حکم میکنه وقتی خبر این مسئله بهمون رسیده و معصوم هم این کار رو انجام داده ، ما هم انجام بدیم.


 

http://goli88.persiangig.com/image/Smilies/icon_exclaim.gif برای پذیرایی بفرمایید  اینجا و  اینجا  http://goli88.persiangig.com/image/Smilies/icon_redface.gif

http://goli88.persiangig.com/image/Smilies/icon_exclaim.gifنوای وبلاگو حتما گوش کنید،قشنگه http://goli88.persiangig.com/image/Smilies/icon_smile.gif

http://goli88.persiangig.com/image/Smilies/icon_exclaim.gif آی منتظرااااا کدومتون هفته ی بعد میزبان هیئت  میشه؟

[ سه شنبه 90/7/12 ] [ 3:42 عصر ] [ منتظرالمهدی ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
اینجا کجاست؟

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 30
بازدید دیروز: 17
کل بازدیدها: 104331

Read more: http://www.iranpardis.com/showthread.php?t=58837#ixzz0bZWErr7M